رشته علوم و مهندسی شیلات از رشته های مهندسی منابع طبیعی بوده است و هر ساله در مراکز عالی کشور از دانشجویان این رشته پذیرش به عمل می آید. هدف از تربیت متخصصان در این حوزه از علم پرورش، تهیه وتکثیر انواع ماهی ها و آبزیان، حفاظت از منابع آبی، باز سازی ذخایر و ارزآوری می باشد. فارغ التحصیلان دراین رشته می آموزند که چگونه نگرانی های مربوط به محیط زیست را برطرف کنند و همچنین باید انواع بیماری های دریایی را شناسایی و راه حلی جهت مقابله با این گونه چالش ها ارائه دهند. به طور کلی اگر علاقمند به زندگی آبزیان و محیط های دریایی می باشید، انتخاب این رشته برای شما مناسب خواهد بود.

در کشور ایران به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی و وجود منابع آبی بسیاری که دارد، اهمیت رشته علوم و مهندسی شیلات را می توان درک کرد. همچنین تامین مواد غذایی پروتئینی مورد نیاز انسان، ارزش غذایی بالای فرآورده های پروتئینی آبزیان و حوزه های آبی مناسب برای پرورش آبزیان، اهمیت رشته علوم و مهندسی شیلات را به خوبی روشن می سازد. دانش آموختگان در این حوزه از علم باید بتوانند خطرات احتمالی در جهت انقراض گونه های کیاهی و جانوری را شناسایی کنند و راهکاری در جهت حل این گونه مشکلات ارائه دهند. یکی از لازمه های موفقیت در این رشته علاقمندی به آبزیان و محیط های دریایی  و دروسی مانند زیست شناسی می باشد. 

داوطلبان برای ورود به رشته مهندسی شیلات بایذ در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت کرده و پس از قبولی وارد دانشگاه شوند و بتوانند مقطع تحصیلی خود را بعد از اتمام دوره کارشناسی، در ارشد ادامه دهند. در حال حاضر این رشته در تمامی مقاطع تحصیلی دارای سه گرایش (تکثیر و پرورش آبزیان، فرآوری آبزیان و بوم شناسی آبزیان) می باشد. فارغ التحصیلان در رشته علوم و مهندسی شیلات می توانند در سازمان های مختلفی مانند سازمان شیلات، سازمان محیط زیست و سازمان های خصوصی فعالیت کنند. همچنین می توانند با تاسیس استخرهای پرورش ماهی و آبزیان به درآمد بالایی در این حوزه از علم برسند. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری برای این رشته فراهم می باشد.

 

 

 

منبع: برنامه ریزی آزمون ارشد علوم شیلات