رشته مهندسی فضای سبز شاخه ای از رشته علوم و مهندسی باغبانی می باشد و یک رشته میان رشته ای است که با علومی همچون مهندسی معماری، مهندسی باغبانی و مهندسی عمران مرتبط می باشد. هدف اصلی این رشته، بررسی و مورد مطالعه قرار دادن مباحثی همچون شرایط مناسب برای رشد و نگهداری گیاهان و گل ها می باشد. رشته مهندسی فضای سبز، زیر مجموعه علوم تجربی می باشد و داوطلبان می آموزند که چگونه محیط زیستی سالم و زیباتر به وجود بیاورند. ایجاد فضای سبز ذر سطح شهرها باعث کاهش آلودگی های زیست محیطی، کاهش اثرات گرم شدن زمین، زیباسازی شهرها و تامین اکسیژن مورد نیاز موجودات می شود. پس با این اوصاف اهمیت و کاربرد این رشته را بهتر می توان درک کرد.

رشته مهندسی فضای سبز در زیباسازی و سالم بودن محیط زیست شهرها دارای اهمیت بسیاری است. داوطلبانی که علاقه محیط زیست، طبیعت و گل و گیاه دارند، انتخاب این رشته گزینه مناسبی برای آن ها خواهد بود. همچنین این رشته به دلیل این که به معماری منظر بسیار نزدیک است، به عنوان مهندسی طراحی منظر نیز از آن نام برده می شود. به طور کلی هدف از تربیت متخصصان در این زمینه از علم، ایجاد و حفظ مناظر طبیعی و افزایش کیفیت زندگی شهری می باشد. از وظایف افرادی که به این رشته ورود پیدا می کنند می توانیم به شناخت اقلیم و طراحی فضای سبز متناسب با آن، حفاظت از تنوع گیاهی، نظارت بر کاشت بذر، هرس درختان و... اشاره کنیم.

داوطلبانی که به این رشته ورود پیدا می کنند علاوه بر علاقه باید دارای ذهن خلاق و هنری باشند. بنابراین علاقه به مباحث کشاورزی و داشتن خلاقیت لازمه موفقیت در این رشته می باشد. رشته مهندسی فضای سبز در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود و گرایش های این رشته در مقطع ارشد شامل (مهندسی طراحی محیط زیست، طراحی شهری، برنامه ریزی شهری و معماری منظره) می باشد. فارغ التحصیلان در این رشته می توانند در مشاغل مختلفی مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت مسکن و شهرداری، تدریس در هنرستان ها و فنی حرفه ای و... مشغول به کار شوند. 

 

 

 

 

منبع: برنامه ریزی آزمون ارشد مهندسی فضای سبز